Gdy w 2009 roku startowaliśmy z pierwszym naszym projektem poświęconym społecznej odpowiedzialności biznesu (Corporate Social Responsibility - CSR) potrzeba edukowania czym jest ten angielski skrót była duża. Postanowiliśmy włączyć się w ten proces i cały czas staramy się działać w tym obszarze, który skierowany jest głównie do firm, ale nie tylko.
Bo czym jest CSR? Naszymi słowami jest to pamiętanie o otaczającym nas środowisku, o społeczności w której żyjemy, jako całości za którą każdy z nas jest odpowiedzialny. Jest to pamiętanie przez firmy (ale i inne podmioty), że wymierne korzyści (w tym również finansowe) można osiągać także realizując cele społeczne. Firmy coraz częściej mają tego świadomość, by mamy wiedzę, jak przełożyć ją na działania.
Pojęcie CSR jest też bardzo szerokie. Międzynarodowa Organizacja Standaryzacyjna opracowała w 2010 roku Normę PN-ISO 26000. Zawiera ona wytyczne dotyczące odpowiedzialności społecznej zdefiniowanej jako odpowiedzialność organizacji za wpływ podejmowanych przez nią decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko, poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie w kluczowych obszarach, takich jak:
- ład organizacyjny,
- prawa człowieka,
- praktyki z zakresu pracy,
- środowisko,
- uczciwe praktyki operacyjne,
- zagadnienia konsumenckie,
- zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej.
W 2015 roku zaś ONZ, w drodze negocjacji pomiędzy krajami członkowskimi przyjął kompleksowy plan, który ma zostać osiągnięty do roku 2030. Strategia nosi nazwę Agenda na rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030. Zawiera ona zobowiązania krajów członkowskich do podejmowania działań na rzecz realizacji 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju (Sustainable Development Goals – SDGs). Cele te skupiają się na zapewnieniu godnego życia dla wszystkich mieszkańców świata, pokoju i postępu gospodarczego, przy równoczesnej ochronie środowiska naturalnego i przeciwdziałaniu zmianom klimatu. Więcej informacji na stronie sdg.gov.pl