Wyniki wyszukiwania dla

Brak wyników wyszukiwania

STATUT STOWARZYSZENIA

Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw Obywatelskich PISOP

Tekst jednolity z dnia 25.11.2024 r.


ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne


§ 1

Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw Obywatelskich PISOP, zwane dalej Stowarzyszeniem zrzesza osoby zainteresowane aktywacją i demokratyzacją społeczeństwa.


§ 2

Stowarzyszenie prowadzi swoją działalność na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Stowarzyszenie może prowadzić działania poza granicami Polski w zakresie i zgodnie z właściwymi przepisami prawa.


§ 3

1. Siedzibą Stowarzyszenia jest Leszno. 

2. Stowarzyszenie może tworzyć biura, powoływać oddziały, zakłady, filie, spółki, fundacje i inne podmioty służące realizacji celów statutowych oraz prawidłowości funkcjonowania Stowarzyszenia.

3. O utworzeniu i rozwiązaniu biur, zakładów, o których mowa w § 37, oddziałów i filii (zwanych dalej: „Jednostkami”), decyduje Zarząd Stowarzyszenia w drodze uchwały. Jednostki nie mogą uzyskać osobowości prawnej. Do Jednostek stosuje się postanowienia ust. 4 – 6, z zastrzeżeniem § 37.

4. Zarząd Jednostki składa się z członkiń (członków) w liczbie od  1 do 2 osób (w tym każdorazowo Dyrektorki lub Dyrektora), powoływanych i odwoływanych uchwałą Zarządu Stowarzyszenia. Zarząd Jednostki kieruje jej działalnością.

5. Do członkiń (członków) Zarządu Jednostki stosuje się odpowiednio § 28 ust. 2.

6. Jednostka prowadzi działalność na podstawie Statutu Stowarzyszenia. Zarząd Jednostki może przyjąć regulamin określający szczegółową organizację i sposób działania Jednostki.


§ 4

Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej swoich członkiń (członków), wolontariuszek (wolontariuszy), a do prowadzenia spraw może zatrudniać pracownice (pracowników), w tym swoje członkinie (członków).

§ 5

1. Stowarzyszenie używa pieczęci, odznak, znaków organizacyjnych i graficznych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie właściwymi przepisami prawa. 

2. Stowarzyszenie może posługiwać się tłumaczeniem swojej nazwy w wybranych językach obcych. Stowarzyszenie może posługiwać się nazwą skróconą: „Centrum PISOP”.


§ 6

Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.


§ 7

1. Stowarzyszenie realizuje swoje cele, o których mowa w § 10, poprzez prowadzenie działalności pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności.

2. Stowarzyszenie prowadzi działalność nieodpłatną pożytku publicznego w zakresie:

a. 85.5 - Pozaszkolne formy edukacji – prowadzenie działalności oświatowej i edukacyjnej w szczególności w zakresie organizacji szkoleń, warsztatów, studiów podyplomowych;

b. 85.59.B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane - prowadzenie działalności oświatowej i edukacyjnej w szczególności w zakresie organizacji i prowadzenia szkoleń, warsztatów, kursów oraz innych form edukacji w tym związanych z rozwijaniem własnych zainteresowań oraz doskonaleniem zawodowym; 

c. 85.60.Z - Działalność wspomagająca edukację - prowadzenie pozaszkolnych form edukacji, w tym dla dzieci i młodzieży, działalności usługowej wspomagającej edukację oraz edukacja na różnych poziomach kształcenia, w tym edukacja dla dorosłych, pozaszkolne formy dokształcania i doskonalenia zawodowego, doradztwo edukacyjno-zawodowe i działalność w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

d. 82.30.Z - Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów – prowadzenie oraz organizacja spotkań, targów, wizyt studyjnych, konferencji, klubów tematycznych, seminariów i innych podobnych przedsięwzięć; 

e. 69.10.Z - Działalność prawnicza - prowadzenie wsparcia merytorycznego działalności prowadzonej przez aktywne podmioty i grupy życia społecznego i gospodarczego;

f. 69.20.Z - Działalność rachunkowo - księgowa; doradztwo podatkowe - przeprowadzenie audytów oraz prowadzenie bieżącego monitoringu oraz ksiąg rachunkowo-księgowych;

g. 70.2 - Doradztwo związane z zarządzaniem – prowadzenie coachingu/mentoringu, pośrednictwa pracy oraz poradnictwa zawodowego;

h. 70.21.Z - Stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja – prowadzenie działalności promocyjnej i informacyjnej aktywnych podmiotów i grup życia społecznego i gospodarczego;

i. 70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania – prowadzenie poradnictwa i konsultacji, wspieranie merytoryczne, finansowe i organizacyjne aktywnych podmiotów życia społecznego i gospodarczego, działania na rzecz zwiększania aktywności gospodarczej i społecznej;

j. 72.20.Z - Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych - prowadzenie badań i analiz inicjatyw społecznych oraz ewaluacji i monitoringu;

k. 58.14.Z - Wydawanie czasopism i pozostałych periodyków – prowadzenie działalności wydawniczej związanej z celami stowarzyszenia polegające w szczególności na redagowaniu i publikacji czasopism;

l. 58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza - wydawanie broszur informacyjnych, publikacji, skryptów, materiałów szkoleniowych;

m. 63.12.Z - Działalność portali internetowych – prowadzenie portali internetowych dotyczących tematyki związanej z celami stowarzyszenia;

n. 73.1 – Reklama - podejmowanie współpracy z przedstawicielami mediów oraz prowadzenie działalności promocyjnej i informacyjnej aktywnych mediów;

o. 90.03.Z - Artystyczna i literacka działalność twórcza – prowadzenie działań animacyjnych dla społeczności lokalnych;

p. 94.12.Z - Działalność organizacji profesjonalnych - tworzenie planów współpracy, dokumentów planistycznych, programowych, strategii, planów działania w sferze aktywnych podmiotów życia społecznego i gospodarczego;

q. 94.99.Z - Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana - udzielanie dotacji, wsparcia innym aktywnym podmiotom i grupom aktywnym społecznie i gospodarczo oraz działania na rzecz rozwoju społeczności lokalnej, animacji, wolontariatu, integracji europejskiej, współpracy z europejskimi instytucjami, organizacjami pozarządowymi poprzez realizację i tworzenie programów, współpracę z innymi podmiotami w tym w szczególności z administracją publiczną, podmiotami ekonomii społecznej, przedsiębiorcami i osobami fizycznymi;

r. 82.11.Z - Działalność usługowa związana z administracją obsługą biura – prowadzenie biur i obsługi administracyjnej stowarzyszenia oraz wsparcie logistyczne podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw;

s. 82.11.Z – Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura – udostępnianie przestrzeni biurowej innym podmiotom oraz grupom społecznym i gospodarczym;

t. 82.99.Z – Pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana – udzielanie pomocy finansowej oraz ułatwianie przedsiębiorcom dostępu do zewnętrznych źródeł finansowania inwestycji;

u. 88.99.Z – Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana – udzielanie wsparcia finansowego i pomocy społecznej oraz prowadzenie działalności charytatywnej;

v. 88.99.Z – Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana – promocja i organizacji wolontariatu oraz działania na rzecz młodzieży, absolwentów, kobiet i grup marginalizowanych; 

w. 88.99.Z – Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana – działalność związaną z przystosowaniem zawodowym osób bezrobotnych oraz pomoc społeczna; 

x. 88.99.Z – Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana – prowadzenie poradni, w tym poradnictwo dla dzieci i młodzieży.


3. Stowarzyszenie prowadzi działalność odpłatną pożytku publicznego w zakresie:

a. 73.20.Z – Badanie rynku i opinii publicznej – prowadzenie działań polegających na prowadzeniu badań społecznych, diagnoz, analiz, ewaluacji, opracowywaniu i prezentacji wyników w formie raportów, prezentacji, rekomendacji, strategii, itp.;

b. 82.30.Z – Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów – prowadzenie oraz organizacja spotkań, targów, wizyt studyjnych, konferencji, klubów tematycznych, seminariów i innych podobnych przedsięwzięć;

c. 82.11.Z – Działalność usługowa związana z administracją obsługą biura - prowadzenie biur i obsługi administracyjnej stowarzyszenia oraz wsparcie logistyczne podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw;

d. 88.99.Z – Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana - promocja i organizacji wolontariatu oraz działania na rzecz młodzieży, absolwentów, kobiet i grup marginalizowanych; 

e. 88.99.Z – Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana - działalność związaną z przystosowaniem zawodowym osób bezrobotnych oraz pomoc społeczna; 

f. 88.99.Z – Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana – prowadzenie poradni, w tym poradnictwo dla dzieci i młodzieży;

g. 94.99.Z - Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana - udzielanie dotacji, wsparcia innym aktywnym podmiotom i grupom aktywnym społecznie i gospodarczo oraz działania na rzecz rozwoju społeczności lokalnej, animacji, wolontariatu, integracji europejskiej, współpracy z europejskimi instytucjami, organizacjami pozarządowymi poprzez realizację i tworzenie programów, współpracę z innymi podmiotami w tym w szczególności z administracją publiczną, podmiotami ekonomii społecznej, przedsiębiorcami i osobami fizycznymi;

h. 69.20.Z - Działalność rachunkowo - księgowa; doradztwo podatkowe - przeprowadzenie audytów oraz prowadzenie bieżącego monitoringu oraz ksiąg rachunkowo-księgowych.

i. 72.20.Z - Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych - prowadzenie badań i analiz inicjatyw społecznych oraz ewaluacji i monitoringu. 


§ 8

Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jego celów statutowych, na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej jest przeznaczony na realizację celów statutowych. Działalność gospodarcza prowadzona w jest w następujących obszarach. 


Lp. Kod PKD Opis rodzaju działalności

1. 73.1 Reklama

2. 85.10.Z Placówki wychowania przedszkolnego

3. 70.2 Doradztwo związane z zarządzaniem

4. 68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi 

5. 55.10.Z Hotele i podobne obiekty zakwaterowania

6. 55.20.Z Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania

7. 56.10.A Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne

8. 56.21.Z Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering)

9. 56.30.Z Przygotowywanie i podawanie napojów

10. 63.12.Z Działalność portali internetowych

11. 58.13.Z Wydawanie gazet

12. 58.14.Z Wydawanie czasopism i pozostałych periodyków

13. 64.92.Z Pozostałe formy udzielania kredytów

14. 77.40.Z Dzierżawa własności intelektualnej i podobnych produktów, z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim

15. 58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza

16. 93.2 Działalność rozrywkowa i rekreacyjna

17. 47.61.Z Sprzedaż detaliczna książek prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach 

18. 47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet

19. 47.99.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami

20. 85.5 Pozaszkolne formy edukacji

21. 82.99.Z Pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana 

22. 18.13.Z Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku

23. 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana 

24. 90.03.Z Artystyczna i literacka działalność twórcza

25. 94.12.Z Działalność organizacji profesjonalnych

26. 85.60.Z Działalność wspomagająca edukację


§ 9

Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o tym samym lub podobnym profilu działania. 


ROZDZAŁ II

Cel i zasady działania


§ 10

1. Głównym celem Stowarzyszenia jest inicjowanie, prowadzenie i wspieranie działań informacyjnych i edukacyjnych w zakresie rozwoju, promocji i wzmacniania idei społeczeństwa obywatelskiego. 

2. Ponadto celami szczegółowymi Stowarzyszenia są: 

a) wspieranie innych podmiotów, w tym szczególności organizacji pozarządowych, inicjatyw obywatelskich, ekonomii społecznej; 

b)   wspomaganie rozwoju wspólnot i społeczności lokalnych oraz demokracji, tworzenie, rozwijanie i propagowanie standardów działań obywatelskich; 

c) tworzenie platformy wymiany myśli, poglądów, wiedzy i doświadczeń;

d) tworzenie, wdrażanie i propagowanie innowacji społecznych;

e) inicjowanie i wspieranie współpracy sektorów non-profit – biznes – administracja publiczna,

f) inicjowanie, wspieranie i propagowanie politycznej, społecznej, kulturalnej i gospodarczej aktywności obywateli; 

g) promocja i organizacja wolontariatu;

h) wspomaganie rozwoju gospodarczego, w tym rozwoju przedsiębiorczości, społecznej odpowiedzialności organizacji i przedsiębiorczości społecznej;

i) promocja zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy, rozwiązywanie problemów rynku pracy;

j) nauki, edukacji, oświaty i wychowania w szczególności działalności na rzecz nauki, edukacji, oświaty i wychowania oraz ekologii; prowadzenie i wspieranie pozaszkolnych form edukacji; 

k) działalność na rzecz osób niepełnosprawnych 

l) pomoc społeczna w szczególności rozwój usług społecznych, szczególnie w zakresie integracji i pomocy społecznej oraz przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu, 

m) upowszechnianie i ochrona praw kobiet oraz działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn, wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, na rzecz osób niepełnosprawnych i ich środowiska; 

n) podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej; 

o) rozwój współpracy międzynarodowej, na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami; 

p) działalność charytatywna i dobroczynność;

q) ochrona i promocja zdrowia;

r)   wspieranie edukacyjne i rozwój członków Stowarzyszenia.

       oraz inne w zakresie wspierania i rozwoju demokracji.


ROZDZIAŁ III

Członkinie i członkowie Stowarzyszenia – ich prawa i obowiązki


§ 11

Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:

a) zwyczajnych,

b) wspierających; 

c) honorowych.


§ 12

Członkinią (członkiem) zwyczajną (zwyczajnym) może być osoba fizyczna: 

1) posiadająca obywatelstwo polskie lub będąca cudzoziemcem (bez względu na miejsce zamieszkania, 

2) posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych,

3) niepozbawiona praw publicznych,  

która zadeklaruje na rzecz Stowarzyszenia swoją działalność (poprzez podpisanie deklaracji członkowskiej) oraz przedstawi rekomendację co najmniej dwóch innych członkiń (członków) Stowarzyszenia.


§ 13

Członkinią (członkiem) wspierającą (wspierającym) może być: 

1) osoba fizyczna będąca obywatelem polskim lub cudzoziemcem (bez względu na miejsce zamieszkania), posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiona praw publicznych), 

2) osoba prawna (posiadająca siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub poza jej granicami), 

która wspomaga lub ma zamiar wspomagać Stowarzyszenie merytorycznie, finansowo lub materialnie. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swoją (swojego) przedstawicielkę (przedstawiciela).


§ 14

Członkinią (członkiem) honorową (honorowym) może być osoba fizyczna będąca obywatelem polskim lub cudzoziemcem (bez względu na miejsce zamieszkanie), posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiona praw publicznych, która położyła szczególne zasługi dla rozwoju Stowarzyszenia oraz ruchu samopomocowego. Członkostwo honorowe nadaje Walne Zgromadzenie Członków na wniosek Zarządu lub na wniosek co najmniej 25% członkiń (członków) Stowarzyszenia.


§ 15

Członkinie (członkowie) zwyczajne (zwyczajni) i wspierające (wspierający) przyjmowani są przez Zarząd Stowarzyszenia (w drodze uchwały) na podstawie złożonej przez kandydatkę (kandydata) na członkinię (członka): 

1) w przypadku kandydatki (kandydata) na członkinię (członka) zwyczajną (zwyczajnego) – pisemnej deklaracji członkowskiej oraz rekomendacji, o których mowa w § 12,

2) w przypadku kandydatki (kandydata) na członkinię (członka) wspierającą (wspierającego) – pisemnej deklaracji członkowskiej określającej warunki świadczenia pomocy na rzecz Stowarzyszenia.


§ 16

Do praw członkiń (członków) zwyczajnych należą :

a) czynne i bierne prawo wyborcze do organów władz Stowarzyszenia,

b) uczestniczenie z prawem głosu w Walnym Zgromadzeniu Członków,

c) uczestniczenie w działalności Stowarzyszenia,

d) zgłaszanie wniosków i postulatów dotyczących działalności Stowarzyszenia,

e) ubieganie się o pomoc Stowarzyszenia.


§ 17

Do obowiązków członkiń (członków) zwyczajnych Stowarzyszenia należy: 

1) przestrzeganie Statutu Stowarzyszenia, uchwał organów władz Stowarzyszenia oraz obowiązujących w Stowarzyszeniu regulaminów,

2) opłacanie składek członkowskich,

3) aktywne uczestniczenie w działalności Stowarzyszenia służącej realizacji jego celów,

4) dbanie o dobre imię i minie Stowarzyszenia.


§ 18

Członkinie (członkowie) wspierający (wspierający) oraz członkinie (członkowie) honorowe (honorowi) mają wszystkie prawa członkiń (członków) zwyczajnych z wyjątkiem: 

1) czynnego i biernego prawa wyborczego do organów władz Stowarzyszenia,

2) prawa do uczestniczenia z prawem głosu w Walnym Zgromadzeniu Członków (członkowie wspierający i członkowie honorowi mogą uczestniczyć w Walnym Zgromadzeniu Członków z głosem doradczym).


§ 19

Członkinie (członkowie) wspierający (wspierający) oraz członkinie (członkowie)  honorowe (honorowi) mają wszystkie obowiązki członkiń (członków) zwyczajnych z wyjątkiem obowiązku opłacania składek członkowskich. Członkinie (członkowie) wspierające (wspierający) mają obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanej w deklaracji członkowskiej pomocy na rzecz Stowarzyszenia. 



§ 20

1. Utrata członkostwa (zwyczajnego, wspierającego, honorowego) następuje przez skreślenie albo wykluczenie. 

2. Skreślenia z listy członków Stowarzyszenia (zwyczajnych, wspierających, honorowych) dokonuje Zarząd Stowarzyszenia w drodze uchwały – w przypadku:

a. dobrowolnej rezygnacji zgłoszonej Zarządowi Stowarzyszenia na piśmie,

b. śmierci członkini (członka) będącej (będącego) osobą fizyczną;

c. utraty osobowości prawnej przez członka będącego osobą prawną (dotyczy członków wspierających);

d. utraty pełnej zdolności do czynności prawnych przez członkinię (członka) będącą (będącego) osobą fizyczną;

e. prawomocnego orzeczenia wobec członkini (członka) będącej (będącego) osobą fizyczną  środka karnego w postaci pozbawienia praw publicznych.

3. Wykluczenia członkini (członka) zwyczajnej (zwyczajnego), wspierającej (wspierającego) oraz honorowej (honorowego) dokonuje Zarząd Stowarzyszenia w drodze uchwały. 


§ 21

Od uchwał Zarządu w sprawach członkostwa (odmowa przyjęcia kandydata na członkinię/członka, skreślenie z listy członkiń/członków, wykluczenie członkini/członka ze Stowarzyszenia) zainteresowanemu przysługuje prawo do wniesienia odwołania się do Walnego Zgromadzenia Członków – odwołanie wnosi się w terminie miesiąca od daty doręczenia zainteresowanemu odpisu uchwały.


ROZDZIAŁ IV

Władze Stowarzyszenia


§ 22

Władzami Stowarzyszenia są :

1. Walne Zgromadzenie Członków – zwane dalej: „Walnym Zgromadzeniem”;

2. Zarząd Stowarzyszenia – zwany dalej: „Zarządem”;

3. Komisja Rewizyjna – zwana dalej: „Komisją”.


§ 23

1. Członkinie (członkowie) Zarządu oraz Komisji są wybierane (wybierani) oraz odwoływane (odwoływani) przez Walne Zgromadzenie.

2. Członkinie (członkowie) Zarządu oraz Komisji powoływane (powoływani) są na czas nieokreślony.

3. Uchwały Zarządu oraz Komisji, chyba że z obowiązujących przepisów prawa lub postanowień statutu wynika inaczej, są podejmowane:

a. w głosowaniach jawnych – z zastrzeżeniem ust. 4;

b. zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członkiń (członków) danego organu władzy Stowarzyszenia uprawnionych do głosowania.  

4. Na wniosek zgłoszony przez co najmniej 1/3 członkiń (członków) danego organu władzy Stowarzyszenia (Zarządu, Komisji Rewizyjnej) uprawnionych do głosowania, przeprowadza się głosowanie tajne. 

5. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącej (Przewodniczącego) posiedzenia odpowiednio Zarządu lub Komisji Rewizyjnej.

6. W razie, gdy skład Zarządu lub odpowiednio Komisji ulegnie zmniejszeniu, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu (w drodze uchwały). W tym trybie można powołać nie więcej niż 1/3 składu organu pochodzącego z wyboru.


ROZDZIAŁ V

Walne Zgromadzenie Członków


§ 24

1. Walne Zgromadzenie jest najwyższą władzą Stowarzyszenia. Walne Zgromadzenie może być zwyczajne albo nadzwyczajne. 

2. Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd co najmniej raz w roku – nie później jednak niż w ciągu pierwszych sześciu miesięcy danego roku kalendarzowego. W przypadku niedopełnienia przez Zarząd obowiązku, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, Zwyczajne Walne Zgromadzenie może zostać zwołane przez Komisję. 

3. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd:

a. z własnej inicjatywy, 

b. na wniosek Komisji, 

c. na wniosek co najmniej 50% członkiń (członków) zwyczajnych Stowarzyszenia.

4. Wnioski, o których mowa w ust. 3 lit. b i c. powinny określać sprawy, które mają zostać rozpatrzone przez nadzwyczajne Walne Zgromadzenie. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie powinno być zwołane w terminie nie dłuższym niż 1 miesiąc od daty doręczenia wniosku Zarządowi. W przypadku niedopełnienia przez Zarząd obowiązku wskazanego w zdaniu poprzedzającym, prawo do zwołania nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia przysługuje odpowiednio: 

a. Komisji – w przypadku, gdy Komisja składała wniosek o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia; 

b. członkiniom (członkom) składającym wniosek, o którym mowa w ust. 3 lit. c – w przypadku, gdy to członkinie (członkowie) składali wniosek o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia. 

5. O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia (nadzwyczajnego, zwyczajnego)  wszystkie (wszyscy) członkinie (członkowie)  Stowarzyszenia muszą być powiadomieni pisemnie lub e-mailowo (na adres do doręczeń lub adres e-mail wskazany w deklaracji członkowskiej albo na adres do doręczeń lub adres e-mail przekazany Zarządowi przez członka w formie pisemnej), na co najmniej 7 dni kalendarzowych przed planowanym terminem Walnego Zgromadzenia.

6. Walne Zgromadzenie może odbyć się bez formalnego zwołania, w przypadku gdy wszystkie (wszyscy) członkinie (członkowie) Stowarzyszenia uprawnieni do głosowania są obecni i  żadna (żaden) z nich nie wnosi sprzeciwu co do odbycia Walnego Zgromadzenia i wniesienia poszczególnych spraw do porządku obrad.

7. W Walnym Zgromadzeniu mogą brać udział wszystkie (wszyscy)  członkinie (członkowie) Stowarzyszenia. Każda (każdy) członkini (członek) zwyczajna (zwyczajny) dysponuje jednym głosem. Członkinie (członek) zwyczajna (zwyczajny) nie może głosować przy powzięciu uchwał dotyczących jej (jego) odwołania (jeśli pełni funkcje w wybieralnym organie władzy Stowarzyszenia) lub odpowiedzialności wobec Stowarzyszenia z jakiegokolwiek tytułu.  

8. Członkinie (członkowie) Stowarzyszenia mogą uczestniczyć w Walnym Zgromadzeniu przez pełnomocniczki (pełnomocników), chyba że statut lub obowiązujące przepisy prawa stanowią inaczej. Członkinie (członkowie) zwyczajne (zwyczajni) mogą przy tym wykonywać prawo głosu przez pełnomocniczki (pełnomocników) – chyba że statut lub obowiązujące przepisy prawa stanowią inaczej. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie pod rygorem nieważności. 

9. Walnym Zgromadzeniem kieruje Przewodnicząca (Przewodniczący) wybierana (wybierany) spośród członkiń (członków) zwyczajnych obecnych podczas Walnego Zgromadzenia. Walne Zgromadzenie każdorazowo dokonuje wyboru Przewodniczącej (Przewodniczącego) w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, bez względu na liczbę obecnych członkiń (członków) Stowarzyszenia uprawnionych do głosowania. Każda (każdy) członkini (członek) zwyczajna (zwyczajny) Stowarzyszenia obecna (obecny) podczas Walnego Zgromadzenia może wskazać jednego kandydata na Przewodniczącą (Przewodniczącego). Do czasu wyboru Przewodniczącej (Przewodniczącego), Walnemu Zgromadzeniu przewodniczy najstarsza (najstarszy) członkini (członek) zwyczajna (zwyczajny) obecna (obecny) podczas Walnego Zgromadzenia. W przypadku braku możliwości dokonania wyboru Przewodniczącego w sposób opisany w niniejszym ustępie, Walnemu Zgromadzeniu przewodniczy najstarsza (najstarszy) członkini (członek) zwyczajna (zwyczajny) obecna (obecny) podczas Walnego Zgromadzenia. Przewodnicząca (Przewodniczący) wskazuje osobę pełniącą na danym Walnym Zgromadzeniu funkcję protokolantki (protokolanta).

10. Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają (chyba, że statut lub obowiązujące przepisy prawa stanowią inaczej) zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej 60% członkiń (członków) zwyczajnych Stowarzyszenia uprawnionych do głosowania chyba, że postanowienia statutu lub obowiązujące przepisy prawa stanowią inaczej.

11. Głosowanie nad uchwałami Walnego Zgromadzenia jest jawne, chyba że statut lub obowiązujące przepisy prawa stanowią inaczej. Wniosek o utajnienie głosowania nad uchwałą może być złożony przez co najmniej 30% członkiń (członków) zwyczajnych i musi być przyjęty przez Walne Zgromadzenie. Decyzję, o której mowa w zdaniu poprzedzającym, Walne Zgromadzenie podejmuje w drodze uchwały.  

12. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącej (Przewodniczącego).


§ 25 (uchylony)

§ 26 (uchylony)


§ 27

Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:

1. uchwalenie programu Stowarzyszenia,

2. rozpatrywanie sprawozdań Zarządu i Komisji,

3. wybór i odwoływanie członkiń (członków) organów władz Stowarzyszenia,

4. rozpatrywanie wniosków składanych przez członkinie (członków) i organy władz Stowarzyszenia,

5. podejmowanie decyzji w przedmiocie udzielenia członkiniom (członkom) organów władzy Stowarzyszenia absolutorium,

6. podejmowanie decyzji w przedmiocie zmiany statutu Stowarzyszenia, w tym celów statutowych Stowarzyszenia;

7. podejmowanie decyzji w przedmiocie rozwiązania Stowarzyszenia,

8. rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu, m.in. w sprawach członkowskich,

9. w przypadku rozwiązania Stowarzyszenia – podejmowanie decyzji dotyczącej przeznaczenia majątku Stowarzyszenia,

10. zatwierdzanie regulaminów pracy Zarządu i Komisji,

11. nadawanie członkostwa honorowego,

12. wybór pełnomocnika Stowarzyszenia do reprezentowania Stowarzyszenia w stosunkach i sporach z członkami Zarządu.


ROZDZIAŁ VI

Zarząd


§ 28

1. Zarząd składa się z członkiń (członków) w liczbie od 3 do 6, wybieranych i odwoływanych przez Walne Zgromadzenie.

2. Członkinie (członkowie) Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją. W umowach między Stowarzyszeniem a członkiem Zarządu oraz w sporach z nim Stowarzyszenie reprezentuje członek Komisji wskazany w uchwale Komisji lub pełnomocnik powołany uchwałą Walnego Zgromadzenia.


§ 29

1. Posiedzenia Zarządu obywają się w miarę potrzeb.  

2. Posiedzenie Zarządu może zostać zwołane przez każdą (każdego) członkinię (członka) Zarządu.  

3. O terminie, miejscu i porządku obrad wszystkie (wszyscy) członkinie (członkowie) Zarządu muszą być powiadomieni pisemnie lub e-mailowo (za uprzednio wyrażoną zgodą – na wskazany adres e-mail), na co najmniej 3 dni przed planowanym posiedzeniem Zarządu.

4. Posiedzenie Zarządu może odbyć się bez formalnego zwołania, w przypadku gdy wszystkie (wszyscy) członkinie (członkowie) Zarządu Stowarzyszenia uprawnieni do udział w posiedzeniu Zarządu są obecni i  żadna (żaden) z nich nie wnosi sprzeciwu co do odbycia posiedzenia Zarządu i wniesienia poszczególnych spraw do porządku obrad.

5. Posiedzeniem Zarządu kieruje Przewodnicząca (Przewodniczący) wybierana (wybierany) spośród członkiń (członków) Zarządu podczas posiedzenia Zarządu. Zarząd każdorazowo dokonuje wyboru Przewodniczącej (Przewodniczącego) w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, bez względu na liczbę obecnych członkiń (członków) Zarządu uprawnionych do udziału w posiedzeniu Zarządu. Każda (każdy) członkini (członek) Zarządu obecna (obecny) podczas posiedzenia Zarządu może wskazać jednego kandydata na Przewodniczącą (Przewodniczącego). Do czasu wyboru Przewodniczącej (Przewodniczącego), posiedzeniu Zarządu przewodniczy najstarsza (najstarszy) członkini (członek) Zarządu obecna (obecny) podczas posiedzenia Zarządu. W przypadku braku możliwości dokonania wyboru Przewodniczącej (Przewodniczącego) w sposób opisany w niniejszym ustępie, posiedzeniu Zarządu przewodniczy najstarsza (najstarszy) członkini (członek) Zarządu obecna (obecny) podczas posiedzenia Zarządu. Przewodnicząca (Przewodniczący) wskazuje osobę pełniącą na danym posiedzeniu Zarządu funkcję protokolantki (protokolanta).

6. Mandat członkini (członka) Zarządu wygasa:

a. w razie rezygnacji z członkostwa w Zarządzie – z dniem dostarczenia stosownego oświadczenia którejkolwiek (któremukolwiek) z innych członkiń (członków) Zarządu,

b. w razie śmierci członka Zarządu,

c. w razie odwołania przez Walne Zgromadzenie,

d. w razie utraty pełnej zdolności do czynności prawnych,

e. w razie prawomocnego orzeczenia wobec skazanego członka Zarządu środka karnego w postaci pozbawienia praw publicznych,

f. w razie utraty członkostwa w Stowarzyszeniu.


§ 30

Do kompetencji Zarządu należy:

1. kierowanie działalnością Stowarzyszenia, w tym tworzenie i rozwiązywanie Jednostek Stowarzyszenia oraz powoływanie i odwoływanie ich Dyrektorek (Dyrektorów),

2. reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz oraz działanie w jego imieniu,

3. określanie programów działania Stowarzyszenia,

4. kierowanie polityką finansową Stowarzyszenia,

5. zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszenia oraz udzielanie pełnomocnictw do załatwiania spraw dotyczących Stowarzyszenia, w tym do posługiwania się pieczęciami i znakami Stowarzyszenia,.

6. występowanie z wnioskiem do Walnego Zgromadzenia o nadanie członkostwa honorowego,

7. składanie sprawozdań Walnemu Zgromadzeniu,

8. zwoływanie zwyczajnego i nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia,

9. ustalanie wysokości składek członkowskich,

10. inne sprawy niezastrzeżone przez obowiązujące przepisy prawa lub postanowienia statut dla pozostałych organów władzy Stowarzyszenia.


ROZDZIAŁ VII

Komisja Rewizyjna


§ 31

Komisja Rewizyjna jest wewnętrznym, odrębnym od Zarządu organem kontroli Stowarzyszenia. Komisja Rewizyjna składa się z dwóch członkiń (członków) o równych uprawnieniach, wybieranych i odwoływanych przez Walne Zgromadzenie. Komisja Rewizyjna nie podlega Zarządowi w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej.


§ 32

1. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej obywają się w miarę potrzeb.  

2. Posiedzenie Komisji Rewizyjnej może zostać zwołane przez każdą (każdego) członkinie (członka) Komisji Rewizyjnej.  

3. O terminie, miejscu i porządku obrad wszystkie (wszyscy) członkinie (członkowie) Komisji Rewizyjnej muszą być powiadomieni pisemnie lub e-mailowo (za uprzednio wyrażoną zgodą – na wskazany adres e-mail), na co najmniej 3 dni przed planowanym posiedzeniem Komisji.

4. Posiedzenie Komisji Rewizyjnej może odbyć się bez formalnego zwołania, w przypadku gdy wszystkie (wszyscy) członkinie (członkowie) Komisji Rewizyjnej uprawnieni do udział w posiedzeniu Komisji Rewizyjnej są obecni i żadna (żaden) z nich nie wnosi sprzeciwu co do odbycia posiedzenia Komisji Rewizyjnej i wniesienia poszczególnych spraw do porządku obrad.

5. Posiedzeniem Komisji Rewizyjnej kieruje Przewodnicząca (Przewodniczący) wybierana (wybierany) spośród członkiń (członków) Komisji Rewizyjnej podczas posiedzenia Komisji Rewizyjnej. Komisja Rewizyjna każdorazowo dokonuje wyboru Przewodniczącej (Przewodniczącego) w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, bez względu na liczbę obecnych członkiń (członków) Komisji Rewizyjnej uprawnionych do udziału w posiedzeniu Komisji Rewizyjnej. Każda (każdy) członkini (członek) Komisji Rewizyjnej obecna (obecny) podczas posiedzenia Komisji Rewizyjnej może wskazać jednego kandydata na Przewodniczącą (Przewodniczącego). Do czasu wyboru Przewodniczącej (Przewodniczącego), posiedzeniu Komisji Rewizyjnej przewodniczy najstarsza (najstarszy) członkini (członek) Komisji Rewizyjnej obecna (obecny) podczas posiedzenia Komisji Rewizyjnej. W przypadku braku możliwości dokonania wyboru Przewodniczącej (Przewodniczącego) w sposób opisany w niniejszym ustępie, posiedzeniu Komisji Rewizyjnej przewodniczy najstarsza (najstarszy) członkini (członek) Komisji Rewizyjnej obecna (obecny) podczas posiedzenia Komisji Rewizyjnej. Przewodnicząca (Przewodniczący) wskazuje osobę pełniącą na danym posiedzeniu Komisji Rewizyjnej funkcję protokolantki (protokolanta).

6. Mandat członkini (członka) Komisji Rewizyjnej wygasa:

a) w razie rezygnacji z członkostwa w Komisji Rewizyjnej – z dniem dostarczenia stosownego oświadczenia którejkolwiek (któremukolwiek) z członkiń (członków) Zarządu,

b) w razie śmierci członka Komisji Rewizyjnej,

c) w razie odwołania przez Walne Zgromadzenie,

d) w razie utraty pełnej zdolności do czynności prawnych,

e) w razie prawomocnego orzeczenia wobec skazanego członka Komisji Rewizyjnej środka karnego w postaci pozbawienia praw publicznych,

f) w razie utraty członkostwa w Stowarzyszeniu.


§ 33

1. Członkinie (członkowie) Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.

2. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należą :

a) przeprowadzanie przynajmniej raz w roku kontroli wewnętrznej działalności Stowarzyszenia ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowo-gospodarczej pod względem celowości, rzetelności i gospodarności,

b) zwoływanie nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia,

c) wnioskowanie do Walnego Zgromadzenia w sprawie udzielania absolutorium członkiniom (członkom) Zarządu,

d) sporządzanie sprawozdań ze swoich działań i przedstawienie ich na Walnym Zgromadzeniu Członków.

3. W związku z wykonywaną działalnością Komisja Rewizyjna ma prawo:

a) wstępu do pomieszczeń i innych obiektów kontrolowanych,

b) wglądu do wszystkich dokumentów znajdujących się w kontrolowanym podmiocie i związanych z jego działalnością,

c) zabezpieczenia dokumentów i innych dowodów,

d) żądania wyjaśnień i informacji,

e) powołania biegłych do uczestnictwa w pracach kontrolnych.


§ 34

1. Dopuszcza się możliwość udziału członkiń (członków) organów władzy Stowarzyszenia (Zarządu, Komisji, Walnego Zgromadzenia) w posiedzeniach tych organów władzy Stowarzyszenia przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, przy czym jedynie w sytuacji gdy taka możliwość została wskazana w zawiadomieniu o tym posiedzeniu, zawierającym przy tym dokładny opis sposobu uczestnictwa i wykonywania prawa głosu. Wykorzystanie środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość w głosowaniach na posiedzeniach odbywa się przy zapewnieniu co najmniej:

a. transmisji obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym;

b. dwustronnej komunikacji w czasie rzeczywistym, w ramach której członkini (członek) może wypowiadać się w toku obrad;

c. wykonywania osobiście lub przez pełnomocnika prawa głosu przed lub w toku posiedzenia.

2. W sytuacji, o której mowa w ust. 1: 

a. z posiedzenia sporządza się pisemny protokół, do którego załączniki stanowi lista obecności oraz uchwały podjęte podczas posiedzenia – protokół, listę obecności oraz uchwały podpisuje osoba sporządzająca protokół z posiedzenia organu władzy Stowarzyszenia (protokolantka/protokolant) oraz osoba przewodnicząca danemu posiedzeniu organu władzy Stowarzyszenia (Przewodniczący/Przewodnicząca); 

b. osoba sporządzająca protokół z posiedzenia organu władzy Stowarzyszenia (protokolantka/protokolant), odnotowuje w treści protokołu okoliczność uczestnictwa członka w posiedzeniu przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość;

3. Organy władzy Stowarzyszenia (Zarząd, Komisja, Walne Zgromadzenie) mogą podejmować uchwały poza posiedzeniami (w trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość), przy czym podjęcie uchwały poza posiedzeniem organu władzy Stowarzyszenia wymaga każdorazowo wyrażenia przez wszystkich członków danego organu uprawnionych do głosowania zgody na podjęcie uchwały w tym trybie (co najmniej w formie dokumentowej). Zarządzić głosowania w trybie, o którym mowa w niniejszym ustępie może:

a. w przypadku Walnego Zgromadzenia:

i. Zarząd; 

ii. Komisja Rewizyjna;

b. w przypadku Zarządu Stowarzyszenia – każda (każdy) członkini (członek) Zarządu,

c. w przypadku Komisji – każda (każdy) członkini (członek) Komisji. 

4. W przypadku podejmowania uchwały w trybie określonym w ust. 3, projekt uchwały wraz z ewentualnymi materiałami, organ (osoba) zarządzający (zarządzająca) głosowanie w tym trybie, przekazuje członkiniom (członkom) danego organu władzy Stowarzyszenia w dowolny sposób (w tym pocztą, pocztą kurierską – na wskazany przez członka adres do doręczeń, lub pocztą elektroniczną – na wskazany przez członka adres e-mail) na co najmniej 7 dni kalendarzowych (bieg terminu rozpoczyna się w dniu przekazania projektu uchwały wraz z materiałami) przed ostatecznym terminem głosowania uchwały. 

5. Głosowanie uchwały w trybie, o którym mowa w ust. 3, odbywa się w ten sposób, że członkinie (członkowie) organu władzy Stowarzyszenia, oddają głos: 

a. składając podpis na odrębnych jednobrzmiących egzemplarzach uchwały - dopuszcza się opatrzenie uchwały, o której mowa w niniejszym ustępie kwalifikowanym podpisem elektronicznym, o którym mowa w art. 781 Kodeksu cywilnego;

b. przekazując informację o sposobie głosowania (tj. o oddaniu głosu „za”, „przeciw” lub głosie „wstrzymującym się”) co najmniej w formie dokumentowej (np. w formie wiadomości e-mail).  

Członkini (członek) organu władzy Stowarzyszenia powinien niezwłocznie, nie później jednak niż przed upływem ostatecznego terminu głosowania uchwały, przekazać organowi (osobie) zarządzającemu (zarządzającej) głosowanie w tym trybie, informację o oddanym przez siebie głosie [tj. przekazać podpisany egzemplarz uchwały (lit. a powyżej) lub przekazać informację o sposobie głosowania wyrażoną co najmniej w formie dokumentowej (lit. b powyżej)]. 

6. Organ (osoba) zarządzająca głosowanie w trybie, o którym mowa ust. 3, niezwłocznie po przeprowadzeniu głosowania (nie później jednak niż na najbliższym posiedzeniu danego organu władzy Stowarzyszenia): 

a. przekazuje pozostałym członkiniom (członkom) danego organu informację o podjęciu bądź niepodjęciu danej uchwały;

b. sporządza oraz podpisuje ostateczny dokument uchwały, w którym zaznacza sposób głosowania poszczególnych członkiń (członków) danego organu władzy Stowarzyszenia – załączniki do uchwały stanowią dokumenty oraz inne materiały dotyczące zarządzenia głosowania w tym trybie (potwierdzające prawidłowość jego przeprowadzenia), a także wskazujące na sposób głosowania (w tym sposób oddania głosu) przez daną (danego) członkinię (członka) organu władzy Stowarzyszenia.   

7. Głosowanie w trybie określonym w ust. 3 nie może być przeprowadzone w sytuacji, gdy zgodnie z przepisami obowiązującego prawa lub postanowieniami statutu, wymagane jest przeprowadzenie głosowania tajnego.


ROZDZIAŁ VIII

Majątek Stowarzyszenia


§ 35

Majątek Stowarzyszenia stanowią środki finansowe, ruchomości i nieruchomości nabyte i pozyskane  przez Stowarzyszenie.


§ 36

1.  Dochody Stowarzyszenia pochodzą z:

a) składek członkowskich,

b) darowizn, spadków i zapisów,

c) dotacji,

d) zbiórek i imprez publicznych,

e) wpływów z działalności gospodarczej,

f) odset