E-doręczenia w praktyce. Kogo dotyczy obowiązek?
Czym są e-doręczenia i kto musi dopełnić obowiązku? Mecenas Maciej Wypych przygotował dla was kilka przydatnych informacji.
Przypominamy, że zgodnie z postanowieniami (ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych), począwszy od dnia 1 kwietnia 2025 r. podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego zobowiązane są do posługiwania się adresem do e-doręczeń. Usługa e-doręczeń umożliwi przedsiębiorcom wysyłkę, odbiór i przechowywanie korespondencji on-line. Wiadomość na adres do e-doręczeń ma taki skutek prawny jak list polecony za potwierdzeniem odbioru.
Jeżeli jeszcze nie założyliście tzw. adresu do e-doręczeń, to zobowiązani jesteście do jego utworzenia (aktywowania) do 31 marca 2025 r.
Pierwszym krokiem jest założenie adresu do e-doręczeń i wpisanie go do bazy adresów elektronicznych. W tym celu należy skorzystać ze strony dostępnej pod tym linkiem KLIK oraz postępować zgodnie ze wskazówkami na tej stronie.
Po założeniu i aktywacji adresu u publicznego dostawcy, uzyskacie dostęp do darmowej skrzynki do e-doręczeń. Skrzynka w Koncie Przedsiębiorcy umożliwi wysyłanie, odbieranie i przechowywanie wiadomości, a także dostęp do adresów wpisanych do Bazy Adresów Elektronicznych. Przedsiębiorcy wpisani do Krajowego Rejestru Sądowego zobowiązani są także do wyznaczenia administratora skrzynki.
W razie jakichkolwiek problemów z utworzeniem lub aktywacją skrzynki do e-doręczeń, jesteśmy do waszej dyspozycji!