AS BIZNESU nr 20 - Zielone biuro
Można przyjąć, że jeden pracownik biura wytwarza na dobę około 3 litrów śmieci. Z prostej kalkulacji wynika więc, że dla 200-osobowego obiektu biurowego dobowa ilość nieczystości może wynosić około 0,6 m3. Oprócz odpowiedzialnej gospodarki odpadami, zielone biuro prowadzi mądre zakupy i świadomie wykorzystuje zasoby. Idea, która przynosi zysk nie tylko środowisku, stosowana jest w kolejnych firmach z powodzeniem. O tym, jak skutecznie wdrożyć ekobiuro, piszemy w tym numerze Asa Biznesu.
Każde biuro może być zielone! – przekonuje (Temat numeru) Rafał Serafin z Fundacji Partnerstwo dla Środowiska, wskazując trzy możliwe poziomy zaawansowania. Ciekawe, ile przedsiębiorstw może pochwalić się najwyższym ekostandardem? Jak zapewnić trwałe efekty ekobiura uzupełnia w Wywiadzie Adam Targowski ze Skanska. Przekonuje, że warto zaangażować do odpowiedzialności za biuro oprócz pracowników także gości i innych użytkowników wspólnej przestrzeni. Praktyczny wymiar zagadnienia pokazujemy na przykładach IKEA oraz Grupy Muszkieterów. Pierwsza Dobra praktyka precyzuje listę interesariuszy ekobiura o dostawców i klientów, druga skupia uwagę na roli budynku, w którym mieszczą się biura.
Choć w nieco innym ujęciu o odpowiedzialności ekologicznej piszemy także w Felietonie (Mieszkania przy parku nie kupię!) i w Innym punkcie widzenia (Poznańskie Giveboxy, czyli sharing-economy w praktyce).
Z pewnością wszyscy mamy przekonanie o roli odpowiedzialnego komunikowania, także o ekobiurze. Niestety, trudno ustrzec się błędów! Warto wiedzieć więc, jakie są najczęstsze uchybienia i ich unikać.
Zachęcam do przeczytania także innych artykułów. Odpowiedzialność to również świadomość i wiedza o tym, co się dzieje wokół, w czym As Biznesu stara się wspierać.
Przyjemnej i sprzyjającej refleksji lektury!
Ewa Gałka
Redaktor naczelna