AS BIZNESU nr 21 - DNA fundacji korporacyjnych
Interesariusze kierują wobec przedsiębiorstw swoje oczekiwania nie tylko dotyczące jakości, dobrej obsługi, rozsądnej ceny i wyników finansowych, ale także efektów społecznych. Na szczęście coraz więcej menadżerów ma tę świadomość – w badaniu The McKinsey Quarterly 84% badanych spośród 4238 zarządzających ze 116 krajów stwierdziło, że generowanie wysokich zysków wymaga jednoczesnego wkładu firmy w szeroko pojęte dobro publiczne. Dobro to można zaś kształtować, współpracując z lokalnymi organizacjami pozarządowymi lub – powołując swoją. Karol Krzyczkowski i Tadeusz Joniewicz w Temacie Numeru wskazują, że fundację korporacyjną warto założyć, jeśli ma to być działalność bardziej usystematyzowana, długookresowa i przede wszystkim o większej skali. Takie rozwiązanie przyjęło już 189 przedsiębiorstw w Polsce. Warto więc poznać DNA tej formy społecznej odpowiedzialności.
Odpowiedzi na wiele pytań, dotyczących fundacji korporacyjnych, dostarcza raport Forum Darczyńców w Polsce między innymi na temat powiązań z firmami, zasobów, którymi dysponują czy największych wyzwań (Badania). Temat rozwija Ewa Krupa z Fundacji Orange w Wywiadzie. Jak zwykle także inspirujemy! Tym razem Dobre Praktyki dostarczają fundacje: Rodziny DUDA im. Maksymiliana Duda i Amicis. Kropkę nad i w odpowiedzi na pytanie, czy fundacja korporacyjna to Korpościema czy pro publico bono? – stawiamy w rubryce Plus/Minus.
W numerze zastanawiamy się także: Jak bez dużych nakładów ekologia może przynosić oszczędności ekonomiczne? – oraz jak społeczna odpowiedzialność może wyglądać w podmiocie publicznym (Inny Punkt Widzenia).
Bez względu na zakres i formę wdrażania społecznej odpowiedzialności życzę Państwu wielu sukcesów we współpracy z interesariuszami!
Ewa Gałka
Redaktor naczelna