Studenci namawiali do społecznego zaangażowania
Przeciwdziałanie przemocy wobec kobiet, integracja z niepełnosprawnymi dziećmi i młodzieżą, czy akcje upowszechniające temat ADHD - to niektóre z pomysłów nagrodzonych w ramach konkursu „Działamy Społecznie”. Zakończyliśmy jego pierwszą edycję.
Udział w konkursie mogły wziąć grupy nieformalne, złożone ze studentów Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz Wyższej Szkoły Humanistycznej w Lesznie, którzy mieli pomysły na społeczne działania, integrujące i edukujące społeczność. Zgłoszono dziewięć pomysłów, a dofinansowanie (po 2.500 zł) otrzymało 6 spośród nich.
Poznajcie ich projekty bliżej:
- ADHD: wspieram, nie oceniam! Olga, Michalina i Agata to studentki polityki społecznej na Uniwersytecie Ekonomicznym. Ich projekt miał na celu zwiększenie świadomości studentów na temat ADHD, rozbudzenie empatii wśród społeczności akademickiej oraz zachęcanie do działań aktywizujących w ramach wsparcia osób z ADHD. Jednocześnie projekt stawiał sobie za zadanie promowanie możliwości zaangażowania się w wolontariat w organizacjach zajmujących się powyższą tematyką.
- Karolina, Szeherezada i Weronika to autorki projektu "Be able to be you" i studentki poznańskiego UAM-u. W swoich działaniach chciały odnieść się do niepełnosprawności nie jako problemu, lecz jako części danego człowieka, która wpływa na jego byt, lecz go nie definiuje. Celem projektu było uwrażliwienie uczestników na tę tematykę i pomoc w jej zrozumieniu, poprzez serię zajęć i warsztatów, zakończonych artystycznym happeningiem.
- Budowanie relacji poprzez współpracę - warsztaty dla studentów z podopiecznymi Specjalnego Ośrodka Wychowawczego to nazwa projektu Pawła, Zofii i Aleksandry. Jego głównym celem było uwrażliwienie studentów na ważną rolę ośrodków wychowawczych w społeczeństwie oraz pokazanie, że relacje z drugim człowiekiem można budować niezależnie od stopnia niepełnosprawności lub trudnej przeszłości. Studenci skorzystali z gier zespołowych, nakierowanych na współpracę oraz poszerzających kreatywność zabaw.
- Gaz pieprzowy na rzecz kobiet to pomysł Yahora, Viktorii i Aleny, którzy zechcieli edukować studentów na temat przeciwdziałania przemocy wobec kobiet oraz zachęcić ich do aktywności społecznej w tym obszarze. Studenci nawiązali współpracę z Fundacją Czas Kobiet oraz z jednostkami uczelnianymi, zajmującymi się tematem praw kobiet.
- Maja, Mikołaj i Gordian to autorzy Przestrzeni Pełnej Pomysłów, który skupiał się na mobilizacji studentów do czynnego udziału w poprawie przestrzeni uczelnianej, w oparciu o zasadę ciągłego doskonalenia, znanej jako Kaizen. Celem była identyfikacja oraz skuteczne rozwiązywanie problemów występujących na terenie kampusu.
- Oskar, Patryk i Jan stworzyli projekt Wolontariackie serce to maskotka na ręce, który był realizowany w czterech budynkach Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Obejmował kampanię społeczną (udostępnianą na telewizorach, plakatach i fotografiach) oraz zorganizowanie dnia wolontariatu.
- Ekoodpowiedzialni to pomysł autorstwa Jakuba, Zuzanny i Ilony. Obejmował kampanię społeczną, poszerzającą wiedzę o ochronie środowiska i ekologii oraz organizację akcji sprzątania świata. Młodym ludziom chodziło o wzmocnienie postaw proekologicznych wśród studentów oraz zachęcenie ich do udziału w akcjach społecznych. Kampania prowadzona była za pomocą mediów społecznościowych oraz materiałów wyświetlanych na UEP, UAM, komunikacji miejskiej oraz pociągach podmiejskich.
Pomysły studentów i studentek zdecydowanie inspirowały innych do działania i pokazały, jak ważna jest uważność i zaangażowanie społeczne. Cieszymy się, że za pośrednictwem konkursu mogliśmy oddać im głos i umożliwić działanie.
Konkurs zorganizowaliśmy w ramach projektu "Grant instytucjonalny". Działania organizacji w latach 2022-24 dofinansowane z Funduszy Norweskich w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.